BLOG

BérTalk 360 – hogyan látják a bér kérdését a munkavállalók?

A közelmúltban BérTalk360 címmel tartottunk egy webináriumot, amelyen belül a bérrel kapcsolatos kommunikációról beszéltem. Akkor azt ígértem, hogy még jelentkezem a témában, mert a 20 perces előadásomban a témákkal kapcsolatos történeteket már nem volt időm elmesélni. 

Felhívtam a HR szakemberek és résztvevők figyelmét, hogy 

ez a tématerület a legérzékenyebb, mert tele van érzelemmel munkavállalói oldalról. MIÉRT? Egyrészt a bér a megélhetésünket biztosítja, ez a “hard” része a témának. Másrészt pedig a megbecsülésünket, értékelésünket képviseli, ami a “soft” része.

Ez a téma több érzést is bekapcsol a munkavállalóinkban, nézzünk párat belőle:  

  • potenciális igazságtalanság megélése, 
  • biztonságérzet, büszkeség, 
  • megbecsülés vagy épp annak hiánya 
  • annak az érzése, hogy az egészségemet, szabadidőmet adom sok esetben – kérdés, hogy mit kapok cserébe   


1-2 konkrét történetet hoztam most nektek, amely segít jobban megérteni, mi is zajlik egy-egy bérrel kapcsolatos esetben a dolgozókban. Ezeket LinkedInen osztották meg velem munkavállalók. 

Első esetünk egyértelmű HR szakmai baki: „Gyesről jöttem vissza, és 5-6 évvel korábbi bérszinten voltam, nem lett rendezve a bérem. Vezetőmhöz fordultam, aki támogatott. Pár hónappal később a HR szóban, nem írásban azt válaszolta, hogy nem támogatják a béremelésem. Az volt az indok, hogy a férjem a senior pozíciójában a bérsáv tetején van. Ő is ennél a cégnél dolgozott csak más területen.”

Második esetünk komoly vezetői baki: „TÉR értékelésem volt a főnökömmel. Elmondta, hogy maximálisan megbízik bennem. Tudja, hogy számíthat rám és minden rám bízott feladatomat ellátom. Viszont nem látja a munka iránti csillogást a szememben és lelkesedést. Ne nevezzem erőn felüli teljesítésnek, ha decemberben 3 rendezvényünk miatt is jelentősen túlóráztam, amiért cserébe nem kaptam semmit. Most, ahogy írom, még mindig jönnek fel az érzelmek és érzem, hogy „fortyogok”. Na, de hogyan kapcsolódik ez a béremeléshez. Esetemben úgy, hogy hiába hangzott el a „megbízom benned és minden munka, amit kiadsz a kezedből szuper, mégsem érdemelsz fizetésemelést. Úgy, hogy kezdés óta semmiféle emelést nem kaptam, még infláció követőt sem, semmit.”

Harmadik esetünk ugyancsak vezetői, de más jellegű bakiról szól: „Bérátalakítás történt a vállalatunknál. Az alapbérbe beépítettek egy átlag 5%-os TÉR bért, de voltak munkavállalók, munkakörök, akiket ez egyedileg érintett. Bennünket a közvetlen felettesnek kellett volna tájékoztatni a céges kommunikáción túl, ami sajnos elmaradt, illetve nem megfelelő információt adott át, így hatalmas csalódás ért, amikor a bankszámlán megláttam a bérem.”

Munkavállalóink ilyenkor kiszolgáltatottságot élnek át. Egyes kolllégák arról számoltak be, úgy érezték, hogy visszaélnek az elkötelezettségükkel, “hülyének” is nézik őket
Csalódottság, düh, értetlenség kavarog bennük. 

„Szerettem a munkahelyem mindenféle szempontból, a kollégáim a barátaimmá váltak az évek alatt… de akkor baleknak éreztem magam.”

20 perces előadásom elérhető youtube csatornánkon, beszélek benne a kihívásokról, és összegzem nektek a témát pár pontban: 

Bérjátszma, avagy hogyan kommunikáljunk a bérekről

Ti a vezetőiteket miként készítitek fel a témában? Hogy támogatjátok őket? Volt már olyan nehéz helyzet, amikor valamit félreértett a munkavállaló? Meg tudtátok menteni a helyzetet?

Nézzünk 5 konkrét tippet a bérrel kapcsolatos kommunikációra:

1. Elégedettség felmérésben a bér témakörrel sosem elégedettek a munkavállalók, még ha a TOP 3 legjobban fizető munkáltató közé tartozunk is. Ezért nem mindegy, hogy kérdezünk rá. + tipp: Kommunikációra is kérdezz rá a felmérésben! 

2. Minden vállalati kommunikáció előtt mintavételezést érdemes beépíteni – Érthető-e? Milyen kérdések merülnek fel a munkavállalókban? Kérj visszajelzést, és finomra hangolás után menjen ki élesben. Utána is legyen lehetőség kérdezni, akár fogadóórát biztosítani 

3. Átgondolt stratégia alapján dönts és azt következetesen tartsd be, tisztán, hitelesen kommunikálj, megelőzve a csalódásokat. 

  • régi vs új, 
  • szellemi vs fizikai,
  • 25 év alatti, feletti kapcsán
  • Transzparens vagy diszkrét

     

4. Pletyka megelőzése – formális platform 

5. A pénz maga nem motivál, de a tartós pénzhiány demotivál. 

Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelő szakértő, a munkaerő megtartás nagykövete

Ha még nem iratkoztál fel hírlevelünkre, és szeretnél értesülni szakmai webináriumainkról, szeretnél olvasni hasonló tartalmakat, itt, jobb oldalt megteheted! 

Kövess Minket

Újdonságok:

Ne maradj le cikkeinkről

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE